Jak otworzyć własną firmę?

Planowanie, poszukiwanie funduszy czy wybór projektu i wyposażenia biura – jakie czynności musimy wykonać przed otwarciem własnej firmy? Sprawdźmy, na co zwrócić uwagę i czego unikać podczas zakładania pierwszego biznesu.

Rozeznanie rynku

Doświadczeni przedsiębiorcy przekonują, że założenie firmy to najłatwiejszy etap rozwijania własnego biznesu. Trudno się z tym nie zgodzić. Co roku w Polsce powstaje tysiące małych przedsiębiorstw, które starają się przetrwać na konkurencyjnym rynku usługowym. Najważniejszą czynnością, decydującą o powodzeniu nowej firmy, jest właściwe rozeznanie rynku usług lub produktów, które zamierzamy sprzedawać. Młodzi przedsiębiorcy często lekceważą znaczenie tzw. biznesplanu, który – zdaniem specjalistów – powinien być tworzony nawet dla jednoosobowych działalności. Zbadanie potrzeb potencjalnych konsumentów może odbywać się na różne sposoby (ankiety, analizy, samodzielne zbieranie danych). Ważne, by uzyskać wyniki możliwie aktualne i wiarygodne.

Najważniejsze etapy zakładania firmy

Przed założeniem własnej działalności warto upewnić się, czy posiadamy wystarczające fundusze. Dość popularną i dostępną opcją jest możliwość uzyskania wsparcia z lokalnego Urzędu Pracy. Podstawowe etapy zakładania działalności obejmują m.in.:

wybór formy prawnej działalności – od często wybieranej, jednoosobowej działalności gospodarczej, po kilka rodzajów spółek (cywilna, jawna, partnerska, komandytowa, akcyjna, prawa handlowego, z ograniczoną odpowiedzialnością),

wybór formy opodatkowania: podatek na zasadach ogólnych, podatek liniowy, ryczałt, karta podatkowa,

wybór kodu PKD działalności,

wskazanie miejsca prowadzenia działalności,

decyzję o tym, jaki podmiot będzie prowadził księgowość firmy (przedsiębiorca, samodzielna księgowa, biuro rachunkowe).

Oprócz wyżej wymienionych elementów, potencjalny przedsiębiorca musi uregulować kwestie, związane m.in. z ubezpieczeniem zdrowotnym (zgłoszenie do ZUS) i uzyskaniem lub zaktualizowaniem numeru identyfikacji podatkowej NIP (zgłoszenie do Urzędu Skarbowego).

Umiejscowienie i wyposażenie biura

W jakim miejscu rozwijać swoją działalność? W przypadku jednoosobowych lub małych przedsiębiorstw częstym rozwiązaniem jest prowadzenie działalności we własnym mieszkaniu. Warto pamiętać o tym, że prowadzenie działalności w budynku mieszkalnym wiąże się m.in. z podwyższeniem podatku od nieruchomości. W przypadku firmy zatrudniającej pracowników konieczne będzie wynajęcie przestrzeni biurowej. Projekt i profesjonalne wyposażenie biura (umeblowanie, urządzenia biurowe, sprzęt komputerowy, oprogramowanie) to jeden z najważniejszych wydatków na początkowym etapie rozwoju firmy.

Jak rozwijać początkującą firmę?

Początki budowania własnej firmy należą zazwyczaj do najtrudniejszych etapów rozwijania działalności. Rosnące wydatki, regularne opłaty, brak stałych klientów – to wybrane problemy, mogące prowadzić do braku stabilności finansowej. Na tym etapie warto zainwestować w reklamę i szeroko pojęte działania marketingowe. Forma reklamy powinna być ściśle dostosowana do typu oferowanych usług i potrzeb potencjalnych klientów. Dobrym rozwiązaniem może być także skorzystanie z profesjonalnego doradztwa, oferowanego zarówno przez instytucje publiczne jak i prywatne.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *